Kindercoaching
In mijn praktijk combineer ik remedial teaching met kindercoaching.
Bij jonge kinderen maak ik gebruik van Selfie de handpop. Selfie zorgt ervoor dat kinderen spontaan beginnen te vertellen of ineens dingen doen waar ze anders niet voor te motiveren zijn en kanten van zichzelf laten zien die (nog) onzichtbaar waren. Selfie kan kinderen helpen zich verder te ontwikkelen, stimuleren grenzen te verleggen, zichzelf te uiten, te oefenen met nieuwe vaardigheden en de wereld om zich heen te verkennen op een veilige laagdrempelige manier. Selfie heeft ook een vriendje Joep, die lezen nog erg moeilijk vindt.
Bij kinderen vanaf 8 jaar gebruik ik de interactieve visuele methode "Teken je gesprek", een gespreksmethode die inzicht geeft in problemen zoals faalangst en werkhoudingsproblemen. Met behulp van de methodiek ‘Teken je gesprek’ maak ik gesprekken visueel. Het kind denkt actief mee aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken naar oplossingen.
Door met kinderen in gesprek te gaan en samen te kijken wat goed gaat en wat nog lastig is, krijgt het kind inzicht in het eigen probleem. Negatieve denkpatronen, worden omgezet in positieve gedachten. Het doel van de methode is gedragsverandering. Deze methode is inzetbaar voor kinderen vanaf acht jaar.
Wandelcoaching
De hond Marly kan worden ingezet om het proces te ondersteunen en het zelfvertrouwen van het kind te bevorderen. Kinderen kunnen zich minder gelukkig voelen op school, waardoor prestaties achterblijven. Gesprekken kunnen ook plaatsvinden buiten in een prachtige rustgevende omgeving, waar we al pratend wandelen. Bij veel mensen gaan bij praten in de vrije natuur gedachten makkelijker de vrije loop. Frisse lucht en ruimte geven een vrijer gevoel. Doordat je niet tegenover elkaar zit, hoef je niet de hele tijd oogcontact te maken en veel kinderen vinden dat prettig. Stiltes zijn buiten minder ongemakkelijk dan in een kamer. Stiltes geven rust om iets te doorvoelen.